تکنولوژی پلاسماجت

معرفی پلاسماجت

تکنولوژی پلاسماجت PlasmaJet از جراحی پلاسما یک منبع انرژی کاملا جدید برای استفاده در جراحی استفاده کرده و تکنیک جدید جراحی پلاسما را معرفی می کند.این مقاله خلاصه ای از نحوه عملکرد این تکنولوژی را ارائه می دهد واثرات آن بر بافت را توصیف می کند. مزایای بالینی جراحی پلاسما نیز مورد بحث قرار گرفته است.

به عنوان یک تکنولوژی جدید در جراحی، احتمال وجود این رویکرد جدید با یک یا چند فن آوری موجود وجود دارد که بیشتر آشنا هستند. بنابراین برای مثال، تکنولوژی که توسط PlasmaJet استفاده می شود، اغلب با آنچه که در کوآگولاتور پرتو آرگون یا در لیزر جراحی استفاده می شود،اشتباه گرفته می شود. در عمل، هر دو دستگاه PlasmaJet و اثرات بالینی آن بسیار متفاوت از هر یک از این ابزار جراحی موجود است.

  • پلاسما چیست؟

پلاسما اغلب به عنوان ماده چهارم ماده (پس از جامد، مایع و گاز) نامیده می شود. تعریف ساده تر این است که “یک سیستم حاوی ذرات باردار” است. با توجه به انتقال فاز ماده هنگامی که حرارت اضافه می شود، به عنوان مثال با استفاده از انرژی الکتریکی یا شعله. در دماهای پایین (برای همه مواد متفاوت است) همه چیز در فرم جامد وجود دارد. هنگامی که حرارت اضافه می شود، مواد جامد
به مایع می آیند و اگر بیشتر گرما اضافه شود، ماده مایع تبخیر می شود به یک گاز مثال خوبی از این پدیده با توجه به شرایط مختلف آب ارائه می شود.

اگر حرارت رابه یخ بفرستید،به آب مایع تبدیل میشودو اگر گرمای بیشتری اضافه کنید،به بخار تبدیل می شود و به حالت گاز.
امااگر گرمای بیشتری اضافه میکنید چه اتفاقی می افتد؟آیا وضعیت چهارم ماده وجود دارد؟

پاسخ به این سوال بله است، ماده چهارم ماده پلاسما است. اگر گرمای کافی به گاز اضافه شود اتم ها و مولکول ها یونیزه می شوند و پلاسما را تشکیل می دهند. برای یک گاز مانند آرگون،جرقه بسیار کم در هندپیس PlasmaJet، هنگامی که انرژی الکتریکی اعمال می شود، گاز آرگون کاملا تفکیک می شود – به این معنی که الکترونها و یونهای آرگون جدا می شوند  تا ایجاد پلاسمای آرگون خالص اتفاق بیفتد. در این وضعیت، انرژی موجود در حجم پلاسما یا تراکم انرژی در مقایسه با سه حالت دیگر بسیار بالاتر است.

درسیستمPlasmaJet،یک جریان پایین گازآرگون به یک فضای کوچک،درون هندپیس متمرکز شده.وبا یک ولتاژDCپایین اعمال شده.بین الکترودهای دوقطبی،داخلی تهییج میشود.
پلاسمای آرگون حاصل ترکیبی از یونهای،آرگون باانرژی بالا و الکترونهایی است.که از نوک هندپیس،در یک جت دقیق ظاهر می شوند
یکی از ویژگی های مهم جریان پلاسما این است که از آنجاییکه حاوی تعداد برابر مثبت از یون ها و الکترونها است، جت پلاسما حاصل از آن به طور الکترونی خنثی است. در این راستا PlasmaJet به طور قابل توجهی از همه تکنیک های الکتروسرجری متفاوت است، از آنجا که در جراحی پلاسما جریان جریان الکتریکی خارجی به بافت وجود ندارد.
پلاسمای آرگون ناشی از هندپیسPlasmaJetطول عمر کوتاهی داردو انرژی آنرا براحتی درسه فرم قرار میدهد:
  • به عنوان نور – در قسمت های قابل مشاهده و نزدیکی اشعه ماوراء بنفش طیف، که به
    درستی میدان جراحی را روشن می کند، اما به اندازه کافی نیست
  • به عنوان انرژی حرارتی – برای گرم کردن بافت به عمق بسیار محدود و ایجاد انعقاد سطح؛ و
  • بشکل انرژی جنبشی-که هرمایع رااز سطح بافت پاک میکندوما همچنین میتوانیم برش بافت را مهار کنیم.

در قدرتمندترین دستگاههای برش PlasmaJet، جریان پلاسما به سرعت با سرعت فوق العاده بالا میرود که به پلاسما امکان می دهد تا از طریق بافت سخت مانند استخوان، برش داده شود.

  • اثرات PlasmaJet در بافت چیست؟

هند پیس هنگامی که در فاصله حدود 1 سانتیمتر و یا بیشتر از بافت نگهداری می شود،اثر مشاهده شده انقباض و انعقاد بافت است. اولین اثر قابل مشاهده هنگامی که PlasmaJet فعال شده و به سوی یک سطح بافت حاوی خون منتقل می شود، این است که هر سیال روی سطح بافت – چه خون یا لنف – به سرعت از نقطه استفاده می شود تا سطح بافت خشک را نشان دهد . به این ترتیب PlasmaJet قادر به انجام کار بر روی سطح پوست و در یک تنظیم لاپاروسکوپی بدون توجه به میزان خونریزی است. در واقع PlasmaJet حتی اگر نوک هندپیس به طور کامل در مایع غوطه ور شودموثراست.

هنگامی هند پیس با تنظیمات قدرت بیشتر ونزدیک به بافت حرکت کند، پلاسما سطح بافت را تبخیر می کند و در صورت تماس با بافت، بافت را برش میدهد. سیستم PlasmaJet قادر به بریدن تمام بافتها، از جمله استخوان، با هم انعقاد همزمان سطوح برش است.

انعقاد با ایجاد سریع یک لایه نازک و انعطافپذیر که سطح بافت را تمیز میدهد به دست میآید.
بسته بمدت زمان استفاده از پلاسما برروی بافت،ضخامت این لایه معمولا حدود0.5mmو هرگز بیش از2.0mmبرای همه بافتها نیست.
حداکثر عمق اثربافت درحدود5ثانیه برنامه ریزی شده است،واگرعمق پلاسما،برای مدت طولانی به بافت اعمال شود،عمق آن بطور معنی داری،افزایش نمییابد.

سیستم PlasmaJet برای کواگولاسیون عروق بزرگ طراحی نشده است. برای انعقاد مؤثر،نوک هندپیس حدود 1 سانتیمتر یا بیشتر از بافت و در تنظیم انرژی 40 تا 50 درجه بالا نگه داشته می شود. حرکت به نزدیکی با بافت خونریزی یا استفاده از تنظیمات با قدرت بالا، لایه اپی درم را تبخیر می کند. بنابراین تکنیک ایده آل برای بازگرداندن و استفاده از قدرت متوسط برای رسیدن به اثر انعقاد مطلوب است.

بررسی نزدیکتری از بافت شناسی بافت پس از قرار گرفتن در معرض PlasmaJet نشان دهنده سه ناحیه است که لایه انعطاف پذیر را تشکیل می دهند. در سطح بافت، معمولا لایه کربنیزه بسیار نازک (5 تا 15 میکرومتر) وجود دارد که در زیر آن یک لایه نازک متوسط اسفنجی تا عمق 0.3 میلیمتر است و یک لایه نابالغ فشرده عمیق تر تا تقریبا 1.6 میلیمتر عمق دارد .

  • مزایای بالینی و کاربردهای تکنولوژی پلاسمای خنثی چیست؟
هیچ اثرات نامطلوبPlasmaJetبربافت وجود ندارد.این روش ساده و ایمن باید با سایر تکنیکهای جراحی برش و انعقاد مقایسه شود.
درجراحی الکتریکی و انعقادی پرتوآرگون،جریان الکتریکی ازالکترود فعال،ازطریق بیمار به پلیت زمین جریان مییابد.این باعث ایجاد دو اثر اضافی میشود.
تشکیل حفره های کوچک درسطح و اسکار ناشی از جرقه وخونریزی 
دراین تکنیکها ودر جراحی الکتروسرجری،نفوذ انرژی عمیقتربه بافت میرود تاحدود14میلیمتر(در امتداد راههای مقاومت کمتر مانند رگهای خونی)با استفاده از سیستمPlasmaJet
پلاسمااز لحاظ الکتریکی خنثی نیست،جریان ازطریق بیمار جریان نمییابد،هیچ پدال زمین،استفاده نمیشودو انعقاد کامل سطح بافت،بایک لایه کنترل شده،بدست میآید.
بااستفاده از سیستمPlasmaJet،اثر برروی بافت میتواند به عنوان”آنچه شما میبینید چیزی است که شما دریافت میکنید”توصیف میشود.
سیستمPlasmaJetبافت  رایک برش تمیز و دقیق میدهد،شبیه آنچه که با استفاده از لیزرCO2دیده میشود،بدون هیچگونه خطر برش.
در جراحی پلاسمای واقعی ارائه شده توسط این سیستم،پلاسما حتی میتواند،برای برش از طریق بافت سخت مانند استخوان استفاده شود.
سیستمPlasmaJetهمواره همخوانی دارد،وحتی ممکن است،سطح برش استخوان،راهم انعکاس دهد.درتمام سطوح بافت برش داده شده،یک لایه انعقاد کامل،امانازک باحداقل گسترش وجوددارد.

مزیت واقعی سیستم PlasmaJet در تکنولوژی پلاسما ذاتی است – به سادگی توانایی خشک کردن سطح بافتی دقیقا از طریق بافت که در آن مورد نیاز است و به طور موثر لایه انعطاف پذیری بیش از حد ایجاد می کند که باعث جلوگیری از خونریزی بیشتر و یا مایع می شود. این که با استفاده از یک منبع انرژی الکتریکی خنثی ارائه می شود یک مزیت بیشتر است، زیرا PlasmaJet هیچ جریان فعلی را از طریق بیمار ایجاد نمی کند و هیچ خطری از آسیب بافت عمیق تر و یا سوختگی های متناوب سایت وجود ندارد که یک خطر ناخواسته با electrosurgery در تمام اشکال آن است.

جریان گاز بسیار کم استفاده شده در سیستم PlasmaJet – معمولا حدود 0.2-0.4 لیتر در دقیقه است.
که حدود یک دهم از آن در کوآگولاتور پرتو آرگون استفاده میشود.در نتیجه سیستم ایمن برای جراحی لاپاروسکوپی است.
خطر ابتلا به بیش از حد تورم pneumoperitoneum و یا خطر آمبولی گاز وجود ندارد.
مطالعات استفاده ازPlasmaJetدرچندین بافت متفاوت ارزش بالینی خودرا درانعقاد موثر بافتهای عروقی مانند:کبد،کلیه،طحال و بافتهای حساس مانند ریه تأیید میکند.
فراهم آوردن ومقايسه بااستفاده از تکنيکهاي متداول انعقادي مثل آرگون افزايش انعقادو الکتريک جراحي مايع، نشان مي دهد.
عمق تخليه بافت در موردPlasmaJetبسيار کمتر است،وآسيبهاي موجود بعد از10و21روز بطور قابل توجهي کمتراز مواردي استکه بااين رویکردهای الکتروسرجری موجود.

 

PLAROX PLASMA SPARK

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.